نحوه تولید عسل توسط زنبور عسل به چه صورت است؟

علارغم پشه‌ها که حیوانات موذی هستند زنبور عسل موجود بسیاری مفیدی میباشد. تولید عسل توسط زنبور عسل با جمع‌آوری شهد در کندو انجام میشود، زنبورهای کارگر از کندو خارج میشوند، شیره گل را مکیده و برای تهیه عسل به کندو می‎آورند. آن‌ها با این کار،‌ علاوه بر تولید عسل، باعث گرده‌افشانی گل‌ها نیز میشوند. گرده‌افشانی زنبورها موجب حفظ سرسبزی و به دنبال آن، حفظ محیط زیست میشود.

هر موجودی ممکن است مهارت فوق‌العاده و بی‌نظیری داشته باشد. مانند تولید نور توسط کرم‌های شب‌تاب، یا مثلا بویایی قوی در سگ‌ها، صحبت کردن طوطی و یا احساس و اعصاب فوق‌العاده قوی در سبیل گربه. تولید عسل مهارت فوق‌العاده و بی‌نظیر زنبورها میباشد.

فراهم کردن شیره و شهد گل توسط زنبور، برای تولید عسل زنبور عسل در حال مکیدن شهد گل

چه مواردی در تولید عسل دخیل میباشد؟

گفتیم زنبور کارگر شهد را میمکد، این زنبور میتواند تا اندازه وزن خود شهد بمکد که میزان قابل توجهی میباشد. آن‌ها پس از نوشیدن شهد تا اندازه وزن بدنشان میتوانند به راحتی پرواز کنند. این موضوع،‌ قابلیت فوق‌العاده زنبور را نشان میدهد. سپس زنبور به کندو برگشته و زنبور‎های حاضر در داخل کندو شهد را دهان به دهان به یکدیگر منتتقل میکنند.

پروسه و مراحل تولید عسل به چه شکل میباشد؟

کندوی عسل

زنبورها،‌ سخت در کندو کار میکنند.

دهان به دهان کردن و انتقال شهد توسط زنبورها، موجب کاهش رطوبت شهد میشود. ولی عملکرد مهمتر آن تجزیه قند ساکارز شهد به فروکتوز و گلوکز است. (قند موجود در شهد ساکارز میباشد که توسط زنبور به قند عسل که فروکتوز و گلوکز است تجزیه میشود.)

این فرایند بر اثر آنزیم‌های بزاق زنبورها اتفاق می‎افتد. این پروسه‌ها موجب تولید محصول نهایی این چرخه‌ی فرایند میشود.

بعد از تمام این کارها، زنبورها عسلِ تولیدی را در خان‌‎های شش ضلعی ذخیره کرده و در آن را با لایه‌ای از موم میپوشانند.

عسلِ زنبور

فرآورده‌ای که در نهایت تولید میشود



نوشته‌های مشابه:

تولید نور در کرم شب‎تاب

درباره دکتر ادوارد

مکانیزم تولید شیر در گاوها

بررسی تفاوت و مقایسه کامل سبک زندگی، رفتاری، ذهنی، هوشی و مغزی سگ و گربه

راز آواز خروس | کشف ساعت درونی و زمان دقیق خواندن سرود صبحگاهی