چرا عقاب‎ها بینایی قوی‎ای دارند؟

عقاب‎ها پرندگانی گوشتخوار میباشند، عقاب، اغلب برخلاف پرندگانی مانند کرکس‎ها که از باقی‎مانده غذای سایر حیوانات تغذیه میکنند. خود شکار کرده و غذای مورد نیازش را بدست می‎آورد. در مقایسه توانایی دید و بینایی عقاب و انسان، چشمان این پرنده‎ها بسیار قوی میباشد. آنها با چشم قدرتمند و بینایی فوق‎العاده خود میتواند در اوج پرواز خود ماهی‎های شناور در دریاچه را تا عمق چند متری به راحتی با وضوح و دقت بسیار بالا شناسایی کنند و با یک فرود سریع طعمه را شکار کند. بر خلاف کبوترها که جهت‌یابی فوق‎العاده خوبی دارند، عقاب‌ها بینایی منحصر به فردی دارند. چشم عقاب بی‎شک قوی‎ترین دید را بین چشم سایر موجودات دارد.

اما این تواناییِ دید قوی در چشم عقاب ناشی از چه مواردی میباشد؟

همانطور که ذکر شد عقاب پرنده‎های شکارچی میباشد. آنها با سرعت بالای خود شکار میکنند بنابراین برای داشتن نهایت تمرکز و دقت بر روی سوژه باید بینایی عقاب قوی باشد. وظیفه چشم‎های آنها همین میباشد، تولید تصویر با کیفیت و در عین حال با دقت و درک بالا. برای اینکه چشمها به خوبی کار کنند باید اجزای آن عملکرد مفیدی داشته باشند. شبکیه در عقاب‌ها بسیار توسعه یافته میباشد. شبکیه به قسمتی از چشم گفته میشود که تصویر روی آن تشکیل میشود. در واقع شبکیه‎ای مانند پرده‎ای است که نور بعد از گذشتن از اجزای جلوتر چشم مانند عدسی و قرنیه و مردمک، باعث تشکیل تصویر میشود. در شبکیه سلول‌های عصبی وجود دارد، این سلول‎ها به دو دسته سلول‎های عصبی مخروطی و استوانه‎ای تقسیم میشود. بحث ما در اینجا سلول‎های مخروطی میباشد. سلول‎های مخروطی موجود در شبکیه چشم عقاب حدود چهار تا هشت برابر سلول‌های چشم انسان است.

مقایسه بینایی عقاب و انسان

وجود این سلول‌های مخروطی سبب میشود تصاویر بسیار واضح‎تر نسبت به چشم انسان بر روی شبکیه چشم عقاب تشکیل شود (البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست، که در شبکیه صرفاً تصاویر تشکیل میشوند اما درک تصاویر و ایجاد پاسخ مناسب به آن بر عهده سیستم عصبی و مغز میباشد). چشمان عقاب نسبت به اندازه بدن آنها بسیار بزرگ تلقی میشود. یعنی ممکن است اندازه چشم یک عقاب حتی از یک انسان نیز بزرگتر باشد! وجود عدسی محدب و عمیق نیز یکی دیگر از مواردی است که به تیزبینی چشمان عقاب‌ها کمک می‌کند.

چشمان عقاب بر خلاف سایر پرندگان خیلی در کناره‌ی سر قرار ندارد اما مانند انسان هم نیست که در جلوی سر قرار داشته باشد. همین مطلب باعث به وجود آمدن میدان دید در حدود سیصد و چهل درجه در عقاب میشود! این عدد در انسان چیزی در حدود صد و هشتاد درجه میباشد. به لطف طول موج‎های مختلف مانند فرابنفش که عقابها توانایی دیدن آن را دارند. رنگ‎ها از انسان‎ها زنده‎تر و به اصطلاح داینامیک‎تر میبینند.

بینایی عقاب هنوز هم موضوعی میباشد که قطعاً به طور کامل همه رمز و رازهای آن کشف و پیدا نشده است، با پیشرفت روز به روز علم ممکن است خیلی مطالب دیگر معلوم شود و یا حتی دانسته‎هایی که در گذشته تائید شده بودند رد شده و با دستاوردهای جدید علم و دانش جایگزین شود.



نوشته‌های مشابه:

حرف زدن طوطی‎

تولید تخم در پرندگان

راز آواز خروس | کشف ساعت درونی و زمان دقیق خواندن سرود صبحگاهی

بررسی کامل و علمی در مورد راز جهت یابی و تعیین مسیر کبوترها

شیرینی و شکلات برای سگ: مصرف، آسیب و ضررهای قند