مقدمه

تاثیر داروی لوامیزول بر روی سیستم ایمنی

در این پست به بررسی اثر داروی لوامیزول بر روی سیتم ایمنی بدن می‌پردازیم. لوامیزول در دسته‌بندی داروهای جدید قرار می‌گیرد، این دارو ترکیب مصنوعی می‌باشد. یعنی در آزمایشگاه سنتز شده است و وزن موکولی آن کم می‌باشد. تاثیر لوامیزول بر روی سلول‌های ایمنی بدن موجب افزایش ایمنی و مقاومت در برابر بیماری‎ها می‌شود**.** این دارو میتواند به عنوان یک عامل تحریک‌کننده و یا سرکوب‌کننده برای سیستم ایمنی تلقی شود. در واقع میتواند هم آگونیست و هم آنتاگونیست سیستم ایمنی باشد. موارد ذکر شده به دوز مصرفی یا اثرگذار لوامیزول بستگی دارد.

مانند داروی نیکلوزامید که بر بیماری‌های انگلی، خصوصاً بیماری‌های ناشی از کرم‌های پهن تاثیر دارد، این دارو نیز موجب تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری‌های انگلی میشود.

داروی لوامیزول بر روی کدام یک از سلولهای ایمنی تاثیر دارد؟

مصرف آن سبب افزایش تعداد سلولهای T و نسبت سلولهای CD4/CD8 شده است. همچنین باعث افزایش تعداد لنفوسیت‌ها، مونوسیت‌ها و هتروفیل‌ها شد. مشخص شده است که لوامیزول بر روی لنفوسیتهای T کمکی یا T-helper اثرگذار بوده است. و اثرات آن بر روی سیستم ایمنی به واسطه ترشحات سیتوکین‌ها از لنفوسیتهای T کمکی می‌باشد.

تحقیقات صورت گرفته در رابطه با اثر داروی لوامیزول بر روی سیستم ایمنی

دامپزشکان از این دارو در مرغداری‎ها، گاوداری‎ها و همچنین برای سایر حیوانات مانند سگ و گربه استفاده میکنند. ممکن است این دارو در درمان بیماری EPM که ناشی از انگل سارکوکسیستیس میباشد موثر واقع شود اما تا کنون شاهد علمی‎ای ثبت نشده.

طبق تحقیقی که بر روی مرغ‌های گوشتی انجام شد، لوامیزول تاثیری بر روی افزایش وزن بدن، افزایش مصرف خوراک و در نتیجه افزایش ضریب تبدیل نداشته.اما بر روی سیستم ایمنی کاملا نتیجه مفید داشته است. گروهی از مرغ‌ها که دارو را با دوز مناسب دریافت کرده بودند. نسبت به گروهی که هیچ مقدار از دارو دریافت نکرده بودند. در برابر بیماری‎هایی مانند نیوکاسل، مقاومت بیشتری از خود نشان دادند، اما آن گروهی از پرندگان که دوز بیش از حد دارو وارد بدن آنها شده بود، بواسطه تضعیف سیستم ایمنی، به بیماری دچار شدند.

در یک بررسی دیگر، در یک استخر ماهی با تجویز نیم میلی گرم و کمتر، لوامیزول شاهد افزایش سطح لنفوسیت در ماهی‌ها بودیم اما گروهی دیگر از ماهی‌ها که مقدار بیشتری از این دوز را دریافت کرده بودند تعدادی از آنها تلف شدند.

از دو پژوهش بالا میتوان اینگونه نتیجه گرفت که دوز مصرفی لوامیزول بسیاربسیار مهم است. البته ناگفته نماند که بدن هر موجود با دیگری متفاوت است و این دارو معمولا به صورت مجزا برای هرکس و با دوز منحصر به فرد تجویز می‌شود. بنابراین لازم است که حتما تجویزها توسط پزشک یا دامپزشک متخصص انجام شود.

نحوه محاسبه دوز اثرگذار لوامیزول

در پژوهشها با تفریق آلبومین از کل پروتئین‌ها میتوان به تعداد گاما گلوبولین‌ها که از عوامل موثر در سیستم ایمنی هستند، رسید. با مقایسه نتایج مشاهده شد که مقدار گاما پروتئین‌ها در گروه‌هایی که با داروی لوامیزول تیمار شده بودند نسبت به گروه شاهد افزایش نشان داد که نشان از تأثیر مثبت داروی لوامیزول روی سیستم ایمنی بوده است.



نوشته‌های مشابه:

بینایی عقاب

حرف زدن طوطی‎

شیرینی و شکلات برای سگ: مصرف، آسیب و ضررهای قند

معده چهار قسمتی نشخوارکنندگان

تولید تخم در پرندگان