انگل بسنویتیا (Besnoitia) چیست؟

بسنویتیا (Besnoitia) جزو تیره انگل‎های آپیکمپلکسان (apicomplexan) قرار میگیرد. چرخه زندگی بسیاری از گونه‎های این انگل کوکسیدی به طور دقیق مشخص نیست. اما ممکن است چرخه زندگی آنها با میزبان‎های میانی و وکتورهای مختلفی شامل Stomoxys و Tabanidae گره خورده باشد. به عنوان مثال این بیماری از طریق مدفوع آلوده و یا حشرات منتقل شود. این انگلها در وهله اول اندوتلیال رگهای خونی را مورد حمله قرار میدهند. عفونت و بیماری با این انگلها باعث ایجاد ضایعاتی در حفره بینی، پوست و حنجره، ناباروری و سقط جنین حیوانات اهلی میشود. این ضایعات شامل گره‎های اگزوفیتیکی است که از سطح مخاط بیرون زده‎اند. به بیمار شدن با این انگل اصطلاحا Besnoitiosis میگویند. راه‎های انتقال انگل بسنویتیا (Besnoitia) متفاوت است.

مهمترین میزبان این انگلها، گاوها میباشند. گونه‎ای از بسنویتیا که باعث بیماری‌‎زایی در گاو میشود به Besnoitia besnoiti معروف است. تک‎یاخته‎های فوق، انگل اجباری سلولها میباشند،سرعت تقسیمشان بالاست. این تک یاخته‎ها با دستکاری تقسیم سلولی موجب آپوپتوز و مرگ سلول میشوند. به گونه‎ای باعث بروز اختلال و بی‎نظمی در چرخه تکثیر سلول میشوند.( اغلب با اختلال در مرحله G1 تقسیم سلولی.)

(Besnoitiosis) بیماری بسنویتیا (Besnoitia) از آفریقا ، آمریکای مرکزی و جنوبی ، آمریکای شمالی و اروپا گزارش شده است. شیوع این بیماری در بعضی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری تقریباً بیشتر از سایر مناطق است.( به صورت پراکنده در سایر مناطق نیز رخ میدهد.)

میزبان‎های انگل بسنویتیا (Besnoitia)

این تک‎یاخته عمولا میزبان خاص دارد. Besnoitia besnoiti در آفریقا علاوه بر گاوها، بز ها و گاوهای وحشی را نیز آلوده میکند. و گونه کنیایی besnoitia caprae گاو یا گوسفند را آلوده نمیکند. طی ۸۰ سال گذشته، Besnoitiosis در اپاسوم و خزندگان خاص آمریکایی شناخته شده است.

انواع گونه‎های مختلف انگل بسنویتیا (Besnoitia)

  • Besnoitia besnoiti در گاو (تورم غدد لنفاوی، تورم زیر جلدی، اسهال، سقط جنین و ناباروری)
  • Besnoitia bennetti در اسب‌ها و خرها (مشخص شده توسط درماتیت گسترده و جدی)
  • Besnoitia jellisoni در جوندگان
  • Besnoitia darlingi در مارمولک‌ها، مخروط‌ها و مارها
  • Besnoitia sauriana در مارمولک‌ها
  • سویه‌های ویسکرووتروپیک B.besnoiti در گونه‌های آفریقایی
  • Besnoitia tarandi در گوزن شمالی و کاریبو

علائم بیماری بسنویتیا (Besnoitia) و تشخیص

ضایعات اولیه شامل پاپولهایی است که در نواحی مویی شکل گرفته ممکن است. لکودرمی کانونی وجود داشته باشد. ممکن است پوست اندام ها ، شکم ، پرینه و نواحی تناسلی تحت تأثیر قرار گرفته و گره هایی در نواحی نازوفارنکس ، پلک ها و صلبیه دیده شوند.

قبل از تشخیص بِنوزیتیوز ، باید علل شایعتر بیماریهای پوستی ندولار و سبوره ای را در نظر گرفت. تشخیص با شناسایی کیست های انگلی حاوی برادیوزیت در نمونه های بیوپسی پوست انجام می شود. این بیماری معمولا درمان خاصی ندارد.

راه‎های انتقال انگل بسنویتیا (Besnoitia)

Besnoitia-life-cycle در تحقیقی که بر روی گله گاوها انجام شد. نمونه‎های خونی برای غربالگری و انجام تست ELISA جمع‎آوری شد. گاوهایی که با گاوهای آلوده جفت شده بودند و بچه‎های آنها احتمالا آلوده به انگل بودند. اما بعد از انجام تست موارد فوق رد شد و به احتمال قوی انتقال این بیماری از طریق حشرات مانند کنه‎ها و مگسها انجام شده بود. یکی از بهترین روشهای درمان گوساله‎ها جداکردن زود هنگام آنها از مادرشان و تغذیه مصنوعی آنها بود.

انتقال آنها از طریق مگسها و تکثیرشان و عوامل خارجی احتمالا شبیه به همان چیزی باشد که در سایر انگلها مانند ایمریاها در بیماری کوکسیدیوز، سارکوسیستیس‎ها و یا تریپانوزوما مشاهده کردیم. ولی در کل اطلاعات دقیقی از نحوه تکثیر این گونه‎ها در دست نمیباشد.



نوشته‌های مشابه:

انگل سارکوسیستیس (sarcocystis neurona) موجب بیماری EPM در اسب میشود

واکسن‌های ضد کوکسیدیوز در پرندگان

اثر داروی لوامیزول بر سیستم ایمنی

نحوه رشد و تکامل جوجه درون تخم

بینایی عقاب