سگ‌ها از محبوب‌ترین حیوانات خانگی برای انسان‌ها میباشند. سگ‌ها توانایی‌های متنوعی دارند. یکی از این توانایی‌ها که بسیار هم مهم میباشد حس بویایی قوی در سگ میباشد.

سگ‌ها با حس قوی خود میتوانند بو را تشخیص بدهند و منشاء آن را ردیابی کنند.

به دلیل بو کشیدن قوی سگ از آنها استفاده‌های مختلفی میکند به عنوان مثال سگ‌های زنده‌یاب که نیروهای امدادرسان به کمک آنها افرادی که زیر آوار مانده‌اند را پیدا می‌کنند.

حفرات و سوراخ بینی سگ نسبت به حفره بینی انسان پیشرفته‌تر میباشد. از این رو توانایی درک بیشتری از بوها دارد و بو را تشخیص میدهد.

اما سگ‌ها چگونه میتوانند بوها را انقدر خوب حس کنند؟

کندوی عسل

دلیل وجود حس بویایی قوی در سگ

موجودات مختلف گیرنده‌های بویایی مختلفی در سقف حفره بینی دارند.

سگ‌ها نیز از این قاعده استثناء نیستند و مانند انسان‌ها گیرنده‎ بویایی دارند اما گیرنده‌های بویایی سگ هم به تعداد بسیار بیشتر و هم بسیار توانمندتر در حفره بینی او وجود دارند.

گیرنده‌های بویایی در بینی سگ حدود سیصد میلیون عدد میباشد در حالیکه این رقم در انسان به شش میلیون عدد میرسد، ژن هایی که گیرنده‎های بویایی را کد میکنند، در سگ بسیار بیشتر از انسان است.

سوراخ‌های بینی سگ از یکدیگر کاملا مجزا میباشند و این به سگ کمک میکند جهت بو را تشخیص دهد. گیرنده‌های بویایی در مغز سگ بسیار تمایز یافته و پیشرفته‌تر از گیرنده‌های بویایی در مغز انسان میباشد.

   

روند تشخیص بو در سگ‌ها به چه شکل میباشد؟

مولکول‌های شیمیایی به صورت رایحه از یک منبعی، مانند غذا در هوا پخش می‌شوند.

سپس این مولکول‌ها به سوراخ‌های بینی سگ رسیده و پس از عبور از آن به گیرنده‌های بویایی که در سقف حفره بینی مستقر هستنند می‌رسد.

گیرنده‌‎ها تحریک شده و پیام الکتریکی از طریق رشته اعصاب به سمت مغز فرستاده میشود. ابتدا پیام‌ها از طریق دندریت‌ها به پیازهای بویایی (همان جسم سلولی نورون‌ها) موجود در استخوان جمجمه که بر روی استخوان‌های اتمویید مستقر هستنند می‌رسد.

پیام‌ها بعد از این قسمت از طریق آکسون‌های پیاز بویایی به سمت قشر بویایی مغز فرستاده شده و مورد تجزیه و تحلیل نهایی قرار میگیرد و پاسخ مناسب را به محرک بو می‌دهد.

به این جهت است که حس بویایی سگ در اغلب موارد بدون نقص عمل کرده و مورد استفاده‌های گوناگون قرار میگیرد.

در پایان پیشنهاد می‌شود مقاله‌های زیر را مطالعه فرمایید:

دستگاه گوارش سگ

تفاوت مغز سگ و گربه

ضررها و مضرات شیرینی و شکلات برای سگ‌ها

ساعت درونی خروس

قطب‌نمای مغزی و چگونگی جهت‌یابی کبوترها



نوشته‌های مشابه:

دستگاه گوارش سگ

شیرینی و شکلات برای سگ: مصرف، آسیب و ضررهای قند

بررسی تفاوت و مقایسه کامل سبک زندگی، رفتاری، ذهنی، هوشی و مغزی سگ و گربه

سبیل گربه

درمان گربه با استامینوفن باعث مسمومیت و بیماری میشود